Obsah stránky
Odbor životního prostředí (OŽP)
Submenu
Umístění odboru:
Vedoucí odboru: Ing. Ivo Pecl
Kontakty:
Benešová Eva Dis. | administrativa odboru | 376 347 254 | ebenesova@mukt.cz |
Brandtová Pavlína Mgr. |
ochrana přírody a krajiny |
376 347 356 |
pbrandtova@mukt.cz |
Hosnedl Jiří Ing. |
ochrana vody |
376 347 285 |
jhosnedl@mukt.cz |
Klimentová Gabriela Ing. |
ved. odd. ochrany vody |
376 347 383 |
gklimentova@mukt.cz |
Mára Jaromír Ing. | státní správa lesa, rybářství | 376 347 362 | jmara@mukt.cz |
Němcová Zuzana Bc. | ochrana vody | 376 347 241 | znemcova@mukt.cz |
Pecl Ivo Ing. | vedoucí odboru | 376 347 353 | ipecl@mukt.cz |
Rajtmajer Kamil | zemědělský půdní fond | 376 347 275 | krajtmajer@mukt.cz |
Říhová Soňa Bc. | myslivost, rybářství | 376 347 363 | srihova@mukt.cz |
Šilhavá Markéta Ing. | odpady | 376 347 365 | msilhava@mukt.cz |
Šimko Ĺubomír Mgr. | ochrana vody | 376 347 384 | lsimko@mukt.cz |
Steiningerová Jaroslava Bc. | ochrana vody | 376 347 385 | jsteiningerova@mukt.cz |
Uhlík Jiří Ing. | ochrana ovzduší, zást. ved. odboru | 376 347 355 | juhlik@mukt.cz |
Rozsah činnosti:
Na úseku ochrany přírody a krajiny (Podle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů:
§ 76
Obecní úřady
(1) Obecní úřady ve svém správním obvodu, nejde-li o území národních parků, národních přírodních rezervací, národních přírodních památek, přírodních rezervací, přírodních památek a ochranných pásem těchto zvláště chráněných území,
a) povolují kácení dřevin podle § 8 odst. 1 a
b) ukládají náhradní výsadbu podle § 9.
(2) Odstavec 1 se nepoužije v případě, kdy se o povolení kácení dřevin podle § 8 odst. 1 a uložení náhradní výsadby podle § 9 rozhoduje pro záměr vyžadující jednotné environmentální stanovisko nebo jeho část, které se nacházejí na území chráněné krajinné oblasti, evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti.
§ 77
Působnost obecních úřadů obcí s rozšířenou působností
(1) Obecní úřady obcí s rozšířenou působností ve svém správním obvodu, není-li příslušný jiný orgán ochrany přírody,
a) vydávají souhlasy k zásahům, které by mohly vést k poškození nebo zničení významného krajinného prvku nebo ohrožení nebo oslabení jeho ekologicko-stabilizační funkce podle § 4 odst. 2, pokud se zároveň nejedná o území evropsky významné lokality, a registrují významné krajinné prvky podle § 6 odst. 1,
b) vydávají opatření obecné povahy, pokud jde o blíže neurčený okruh osob, nebo rozhodují o omezení nebo zákazu rušivé činnosti podle § 5 odst. 1, pokud se nejedná o zvláště chráněné druhy,
c) rozhodují o zajištění nebo použití prostředků k zabránění nadměrnému úhynu rostlin nebo zraňování nebo úhynu živočichů nebo ničení jejich biotopů podle § 5 odst. 3, pokud se nejedná o zvláště chráněné druhy,
d) vydávají rozhodnutím nebo, pokud jde o blíže neurčený okruh osob, opatřením obecné povahy povolení k rozšiřování nepůvodního druhu nebo křížence, nejde-li o křížence zvláště chráněného druhu, do krajiny podle § 5 odst. 4 nebo 5,
e) stanovují rozhodnutím nebo, pokud jde o blíže neurčený okruh osob, opatřením obecné povahy opatření k regulaci nepůvodního druhu nebo křížence, nejde-li o křížence zvláště chráněného druhu, podle § 5 odst. 6,
f) zajišťují provedení opatření k regulaci nepůvodního druhu nebo křížence, nejde-li o křížence zvláště chráněného druhu, podle § 5 odst. 8,
g) rozhodují o stanovení odchylného postupu při ochraně ptáků podle § 5b odst. 1,
h) ukládají provedení nezbytných zásahů včetně pokácení dřevin podle § 7 odst. 3,
i) přijímají oznámení o kácení dřevin a rozhodují o pozastavení, omezení nebo zákazu kácení dřevin podle § 8 odst. 2 a 4,
j) přijímají oznámení o učinění paleontologického nálezu, požadují údaje o paleontologických nálezech a žádají o umožnění přístupu k paleontologickým nálezům podle § 11,
k) vydávají souhlasy k povolování staveb a jiným činnostem, které by mohly snížit nebo změnit krajinný ráz podle § 12 odst. 2,
l) vydávají opatření obecné povahy, kterým se vyhlašuje přechodně chráněná plocha podle § 13 odst. 1 z jiného důvodu, než je ochrana zájmu chráněného v části páté,
m) sjednávají a zrušují smlouvy o smluvně chráněném památném stromu podle § 39 a § 45 odst. 2, projednávají záměry na vyhlášení památných stromů podle § 55 odst. 1, vydávají rozhodnutí o vyhlášení památných stromů podle § 46 odst. 1, vymezení jejich ochranných pásem podle § 46 odst. 3 a zrušení ochrany památných stromů podle § 46 odst. 4 a předávají dokumentaci o památných stromech a smluvně chráněných památných stromech do ústředního seznamu podle § 47 odst. 1,
n) vydávají souhlasy k ošetřování památných stromů podle § 46 odst. 2, souhlasy ke stanoveným činnostem v ochranných pásmech památných stromů podle § 46 odst. 3, povolují výjimky ze zákazů u památných stromů podle § 56 odst. 1 a uzavírají dohody podle § 56 odst. 5, jde-li o památné stromy,
o) mohou vyzvat k prokázání zákonného původu zvláště chráněných rostlin, zvláště chráněných živočichů, ptáků nebo rostlin nebo živočichů chráněných podle mezinárodních úmluv podle § 54 odst. 1 a vyzvat k prokázání totožnosti podle § 54 odst. 2,
p) v případě ptáků chráněných podle § 5a vydávají osvědčení podle § 54 odst. 4 až 11 o tom, že se jedná o živočicha odchovaného v lidské péči, vedou evidenci vydaných osvědčení podle § 54 odst. 4 až 10, ověřují původ a vydávají rozhodnutí, kterým se stanoví výše nákladů v případě potvrzení nezákonného původu živočicha odchovaného v lidské péči podle § 54 odst. 10,
q) vydávají souhlas ke zřizování nebo rušení veřejně přístupných účelových komunikací, stezek a pěšin mimo zastavěné území obcí podle § 63 odst. 1,
r) v rozsahu své působnosti ukládají podmínky pro výkon činností, které by mohly způsobit nedovolenou změnu obecně nebo zvláště chráněných částí přírody nebo takové činnosti zakazují podle § 66,
s) vykonávají státní dozor v ochraně přírody a krajiny podle § 85 odst. 1,
t) rozhodují o možnostech a podmínkách uvedení do původního stavu podle § 86 odst. 1, ukládají provedení přiměřených náhradních opatření podle § 86 odst. 2 a projednávají přestupky podle § 87 a 88 a
u) v rozsahu své působnosti uplatňují stanoviska k návrhu územního plánu, regulačního plánu, vymezení zastavěného území a územního opatření z hlediska zájmů chráněných tímto zákonem a jsou dotčeným orgánem při jejich pořizování.
(2) Obecní úřady obcí s rozšířenou působností vymezují a hodnotí místní systém ekologické stability podle § 4 odst. 1, není-li příslušný jiný orgán ochrany přírody.
(3) Obecní úřady obcí s rozšířenou působností vydávají závazná stanoviska z hlediska tohoto zákona k řízením podle zákona o myslivosti39d), zákona o lesích, zákona o rybářství, zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, horního zákona a zákona o geologických pracích, není-li příslušný jiný orgán ochrany přírody.
(4) Obecní úřady obcí s rozšířenou působností dále ve svém správním obvodu vykonávají státní správu v ochraně přírody a krajiny, není-li příslušný jiný orgán ochrany přírody.
Podle zákona č. 115/2000 Sb., o poskytování náhrad škod způsobených vybranými zvláště chráněnými živočichy, ve znění pozdějších předpisů:
-
přijímá ohlášení škody podle § 8. odst. 1,
-
provádí po ohlášení škody místní šetření, sepisuje protokol a zajišťuje vhodným způsobem důkazy a tyto podklady předává krajskému úřadu.
Na úseku státní správy lesů (Podle zákona č. 289/1995 Sb., o lesích, v platném znění) rozhoduje o:
a) o pochybnostech, zda jde o pozemky určené k plnění funkcí lesa (§ 3 odst. 3),b) o prohlášení pozemku za pozemek určený k plnění funkcí lesa (§ 3 odst. 4),
c) o dělení lesních pozemků, při kterém výměra jednoho dílu klesne pod 1 ha (§ 12 odst. 3),
d) o odnětí lesních pozemků plnění funkcí lesa do výměry 1 ha nebo o omezení jejich využívání pro plnění funkcí lesa a o výši poplatků za odnětí (§ 17 odst. 1),
e) o povolení výjimky ze zákazu některých činností v lese (§ 20 odst. 4),
f) o stanovení podmínek ke konání organizovaných nebo hromadných sportovních akcí v lese (§ 20 odst. 5), pokud nepřesahují jejich správní obvod,
g) o uložení opatření k zajištění bezpečnosti osob a majetku před škodami, které by mohly být způsobeny padáním kamenů, sesouváním půdy, pádem stromů a lavinami z lesních pozemků, a o tom, kdo ponese náklady s tím spojené (§ 22 odst. 1 a 2),
h) o uložení opatření v případech mimořádných okolností, pokud nepřesahují jejich správní obvod (§ 32 odst. 2),
i) o výjimkách ze zákazu provádět mýtní těžbu v lesních porostech mladších než 80 let (§ 33 odst. 5),
j) o podmínkách lesní dopravy po cizích pozemcích (§ 34 odst. 4),
k) o udělení nebo odnětí licence pro výkon funkce odborného lesního hospodáře (§ 37 odst. 2),
l) o pověření nebo zrušení pověření právnické nebo fyzické osoby výkonem funkce odborného lesního hospodáře (§ 37 odst. 6),
m) o přestupcích podle tohoto zákona,
n) o uložení opatření k odstranění zjištěných nedostatků, opatření ke zlepšení stavu lesů a plnění jejich funkcí, o zastavení nebo omezení výroby nebo jiné činnosti v lese v případech hrozících škod (§ 51 odst. 1), pokud nepřesahují jejich správní obvod,
o) o nezbytných opatřeních k odvrácení hrozícího nebezpečí (§ 57), pokud nepřesahují jejich správní obvod,
a dále:
a) vede evidenci nájmů a výpůjček pozemků určených k plnění funkcí lesa ve svém správním obvodu (§ 12 odst. 2),
b) uplatňuje stanovisko k územně plánovací dokumentaci, pokud není příslušný kraj nebo ministerstvo,
c) vydává závazné stanovisko k řízení podle jiného právního předpisu10), jímž mají být dotčeny pozemky určené k plnění funkcí lesa do výměry 1 ha, není-li příslušný krajský úřad, a k dotčení pozemků do vzdálenosti 30 m od okraje lesa (§ 14 odst. 2 a 3),
d) zajišťuje zpracování osnovy (§ 25 odst. 1),
e) povoluje výjimky ze stanovené velikosti nebo šířky holé seče (§ 31 odst. 2),
f) povoluje výjimky ze zákonných lhůt pro zalesnění a zajištění kultur (§ 31 odst. 6),
g) ustanovuje lesní stráž a zrušují ustanovení lesní stráže (§ 38) ve svém správním obvodu,
h) soustřeďuje údaje lesní hospodářské evidence o lesích ve svém správním obvodu a postupují je pověřené organizační složce státu,
i) vykonává dozor nad dodržováním tohoto zákona, předpisů vydaných k jeho provedení a rozhodnutí vydaných na jejich základě (§ 51 odst. 1),
j) vydává opatření obecné povahy o dočasném omezení nebo vyloučení vstupu do lesa, pokud nepřesahují jejich správní obvod (§ 19 odst. 4 a 5), a
k) vydává opatření obecné povahy o uložení opatření v případech mimořádných okolností, pokud nepřesahují jejich správní obvod (§ 32 odst. 4), a
l) oznamuje pověřené osobě podle § 28a nově zjištěná místa s výskytem invazního nepůvodního druhu dřeviny.
Na úseku myslivosti (Podle zákona č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů):
-
Uděluje souhlas k zavádění dalších druhů zvěře do honitby,
-
uděluje souhlas k vypouštění zvěře do honitby,
-
rozhoduje o konání chovatelské přehlídky,
-
uděluje souhlas k dočasnému držení lišky obecné v zajetí pro účely výcviku psů loveckých plemen,
-
rozhoduje o umístění slaniska, napajedla a zařízení pro přikrmování zvěře (nedáli žádný z vlastníků honebních pozemků v honitbě souhlas s umístěním těchto zařízení),
-
nařizuje přiměřené omezení nebo i zákaz vstupu do honitby nebo jejích částí, omezení jízdy koňmi a tažnými psy a omezení jiných sportovních nebo zájmových činností,
-
spolupracuje s dalšími orgány státní správy, jimž jsou právnické a fyzické osoby povinny oznamovat konání hromadných akcí v přírodě,
-
rozhoduje o krmení zvěře na náklad uživatele honitby,
-
uznává honitby a obory,
-
provádí registraci honebních společenstev,
-
provádí výmaz honebních společenstev z rejstříku,
-
vede rejstřík honebních společenstev,
-
vydává úřední potvrzení o zápisu honebního společenstva nebo o tom, že zápis není proveden,
-
přičleňuje k honitbě honební pozemky, které netvoří vlastní nebo společenstevní honitbu,
-
určuje náhradu za přičleněné pozemky,
-
povoluje změnu honitby,
-
rozhoduje o změně minimálních či normovaných stavů zvěře pro danou honitbu,
-
rozhoduje o zániku smlouvy v případech, kdy porušením smlouvy nájemcem dojde k vážnému ohrožení životního prostředí anebo poklesu počtu zvěře v honitbě pod stanovené minimální stavy,
-
vede evidenci honiteb a evidenci jejich využití,
-
ustanovuje a odvolává myslivecké hospodáře,
-
vede evidenci mysliveckých hospodářů a loveckých psů používaných pro honitbu,
-
určuje plán mysliveckého hospodaření pokud mezi uživatelem a držitelem honitby nedojde k dohodě o plánu,
-
kontroluje plnění plánů,
-
vyjadřuje se k lovu spárkaté zvěře samičí a samičí zvěře do stáří 2 let v honitbách, kde pro některé druhy spárkaté zvěře nejsou stanoveny minimální a normované stavy,
-
rozhoduje o snížení stavů zvěře v honitbě nebo o zrušení chovu některého druhu zvěře v honitbě,
-
zpracovává statistické hlášení o myslivosti,
-
povoluje popř. ukládá úpravu stavu zvěře,
-
povoluje lov zvěře v době hájení pro vědecké účely (včetně způsobu lovu, apod.),
-
povoluje lov zvěře v době hájení odchytem, lov poraněné zvěře a lov zvěře pro účely výcviku a zkoušek loveckých psů a loveckých dravců,
-
povoluje lov na nehonebních pozemcích včetně stanovení podmínek lovu, vznikne-li potřeba jednorázově omezit nebo trvale regulovat stavy některého druhu zvěře, popřípadě i jiných živočichů (například zdivočelých holubů ve městech) na žádost jejich vlastníků, popřípadě nájemců nebo z vlastního podnětu,
-
vydává a odebírá lovecké lístky,
-
vydává plomby a lístky o původu zvěře,
-
rozhoduje v pochybnostech, která plodina je vysokocenná,
-
dozírá na dodržování zákona o myslivosti a předpisů vydaných jeho provedení,
-
dozírá, zda jsou dodržována jím vydaná rozhodnutí, zda uživatelé honiteb myslivecky hospodaří v souladu s cit. Zákonem, provádějí ochranu myslivosti a dodržují zásady chovu zvěře,
-
ukládá rozhodnutím opatření k odstranění zjištěných nedostatků a opatření ke zlepšení,
-
ustanovuje a zrušuje mysliveckou stráž,
-
projednává přestupky a ukládá pokuty ve svěřeném úseku.
Podle zákona č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů:
- Projednává všechny podněty podané podle § 22 odst. 1 písm. i), vyrozumí příslušnou krajskou veterinární správu do jednoho měsíce od podání podnětu o učiněných opatřeních a po vydání rozhodnutí o výsledku řízení,
- provádí zvláštní opatření podle § 28a v součinnosti s příslušným orgánem Policie České republiky, tj. na návrh krajské veterinární správy může správním rozhodnutím nařídit a zajistit umístění týraného zvířete do náhradní péče, vyžaduje-li to jeho zdravotní stav, nebo pokud je opakovaně týráno, nařídit chovateli zajistit opatření ke snížení počtu hospodářských zvířat včetně jejich usmrcení v souladu s tímto zákonem, dochází-li k jejich týrání, nařídit chovateli pozastavení činnosti, při které dochází k týrání zvířat, a to do doby odstranění závad,
- projednává přestupky na úseku ochrany zvířat a ukládá pokuty fyzickým osobám za to, že: provádí bez povolení pokusy na zvířatech, chová jedince nebezpečného druhu zvířat podle § 13 odst. 5 až 8 tohoto zákona, poruší jinou povinnost stanovenou tímto zákonem a obecně závaznými právními předpisy vydanými na jeho základě, trpí týrání zvířat nezletilými nebo nesvéprávnými osobami, za které odpovídá, provádí nebo propaguje týrání zvířat,
- projednává správní delikty na úseku ochrany zvířat a ukládá pokuty fyzické osobě, která je podnikatelem, nebo právnické osobě, která: ztěžuje nebo maří výkon dozoru prováděného příslušným orgánem ochrany zvířat, propaguje týrání zvířat, poruší jinou povinnost stanovenou tímto zákonem a obecně závaznými právními předpisy vydanými na jeho základě,
- vyžaduje si odborné vyjádření orgánů veterinární správy, které je v řízení o přestupku nebo správním deliktu závazné,
- plní další úkoly v ochraně zvířat stanovené tímto zákonem a zvláštními právními předpisy, není-li příslušný jiný orgán ochrany zvířat,
- vede a 1 rok od nabytí právní moci rozhodnutí o přestupku uchovává evidenci osob, které se dopustily přestupku podle tohoto zákona,
- rozhoduje o nákladech spojených s umístěním týraného zvířete do náhradní péče a s následnou péčí o něj, o nákladech na léčení zvířete, které bylo týráno a poškozeno tak na jeho zdraví.
Program péče o nalezené kočky
V červnu schválila Rada města Klatovy program „Péče o nalezené kočky“.
Program bude řešit problematiku nalezených, případně zděděných koček na území města i vzhledem k tomu, že město nedisponuje útulkem pro kočky. Proto by chtělo podpořit vznik vytvoření sítě dočasných pečovatelů, kteří by tvořili mezistupeň pro následnou trvalou adopci zvířete.
V případě nálezu kočky projde zvíře základní veterinární péčí, očkováním a bude připraveno na převzetí do dočasné péče, případně k adopci. Základní veterinární péče a kastrace bude hrazena městem. Zvíře bude očipováno a předáno do péče dočasného pečovatele, na dočasnou péči bude město taktéž přispívat.
Pro vytvoření dočasné sítě budeme rádi, pokud se najdou dobrovolníci, kteří se o nalezená zvířata postarají do doby, než se najde původní majitel nebo si je nový majitel adoptuje.
Případní zájemci o dočasnou péči, nebo o adopci kočky, se mohou hlásit na Odboru životního prostředí města mailem nebo telefonicky. Nález zvířete prosím hlaste Městské policii, která zajistí prvotní zaevidování koček a případné ošetření u veterinárního lékaře.
Fotografie a popis nalezených koček budou zveřejňovány na webových stránkách města a na sociálních sítích.
Útulek pro zatoulané a opuštěné psy v Klatovech.
Podle zákona č. 166/1999 Sb., o veterinární péči, ve znění pozdějších předpisů:
-
Povoluje v dohodě s příslušným orgánem státní veterinární správy dle § 25 odst. 2 zákona, konání trhů, výstav a přehlídek nebo soutěží zvířat, popřípadě svody zvířat pro jiné účely.
Na úseku ochrany zemědělského půdního fondu (Podle zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů):
- rozhoduje podle § 1 odst. 4 o tom, zda je pozemek součástí zemědělského půdního fondu,
- uděluje podle § 2 souhlas ke změně trvalého travního porostu na ornou půdu,
- ukládá opatření k nápravě závadného stavu vzniklého porušením povinností uvedených v § 3 odst. 1 písm. c) a d) a v § 3 odst. 4 až 6 a neplněním podmínek jím vydaného souhlasu,
- kontroluje plnění:
+ povinností uvedených v § 3 odst. 1 písm. b) až d) a § 3 odst. 4 až 6,
+ podmínek jím vydaného souhlasu, včetně provádění rekultivací,
+ jím uloženého opatření k nápravě, - uděluje souhlas podle § 3a odst. 1 k použití sedimentů z rybníků, vodních nádrží a vodních toků a vede evidenci jejich použití,
- ohledně erozního ohrožení zemědělské půdy podle § 3b pořizuje informace o zemědělské půdě a hodnotí její stav a tyto údaje předává do evidence informací o kvalitě zemědělské půdy,
- zasílá podle § 3b odst. 4 údaje související s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu do evidence odnětí zemědělské půdy,
- uplatňuje podle § 5 odst. 2 stanovisko k regulačním plánům,
- uděluje podle § 9 odst. 8 souhlas s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu, má-li být dotčena zemědělská půda o výměře menší nebo rovné 1 ha,
- rozhoduje podle § 11 odst. 2 o odvodech za odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu,
- projednává přestupky podle tohoto zákona, není-li k jejich projednání příslušná inspekce,
- je dotčeným správním orgánem podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, mají-li být dotčeny pozemky náležející do zemědělského půdního fondu o výměře menší nebo rovné 1 ha,
- u dočasného odnětí nebo trvalého odnětí s dočasným odvodem vydává potvrzení o ukončení rekultivace podle § 11b odst. 2; místně příslušným je orgán ochrany zemědělského půdního fondu, v jehož územním obvodu se odňatá zemědělská půda nebo její
- vykonává státní správu na úseku ochrany zemědělského půdního fondu, není-li podle tohoto zákona příslušný jiný orgán.
Na úseku ochrany ovzduší (Podle zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů):
- vydává závazná stanoviska k umístění, provedení a užívání stavby stacionárního zdroje neuvedeného v příloze č. 2 k zákonu o ochraně ovzduší,
- vydává vyjádření k řízení vedeným krajským úřadem k umístění stacionárního zdroje uvedeného v příloze č. 2 zákona o ochraně ovzduší,
- provádí kontroly dodržování zákona o ochraně ovzduší u provozovatelů stacionárních zdrojů,
- kontroluje dodržování povinností provozovatele spalovacího stacionárního zdroje o jmenovitém tepelném příkonu do 300 kW,
- kontroluje dodržování přípustné tmavosti kouře,
- ukládá opatření ke zjednání nápravy včetně vydání rozhodnutí o zastavení provozu stacionárního zdroje,
- řeší přestupky fyzických osob dle § 23 zákona,
- ukládá pokuty za porušení zákona,
- aktivně zpřístupňuje informace o podaných žádostech o závazné stanovisko a o závazných stanoviscích,
- je dotčeným správním úřadem podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících,
- je dotčeným správním úřadem podle zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění (zákon o integrované prevenci).
Na úseku nakládání s odpady (Podle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů):
-
Kontroluje, zda právnické osoby a fyzické osoby oprávněné k podnikání využívají systému zavedeného obcí pro nakládání s komunálním odpadem pouze na základě písemné smlouvy s obcí a zda fyzická osoba, která není podnikatelem, se zbavuje odpadu pouze v souladu s tímto zákonem,
-
ukládá právnickým osobám a fyzickým osobám oprávněným k podnikání pokuty za porušení povinnosti podle § 66 odst. 1; současně může stanovit opatření a lhůty pro zjednání nápravy samostatným rozhodnutím,
-
ukládá fyzickým osobám pokuty za přestupek uvedený v § 69; současně může stanovit opatření a lhůty pro zjednání nápravy samostatným rozhodnutím,
-
kontroluje, zda právnické osoby a fyzické osoby oprávněné k podnikání mají zajištěno využití nebo odstranění odpadu v souladu s tímto zákonem,
-
kontroluje u provozovatele skládky placení poplatků za ukládání odpadů na skládky,
-
podává návrh ministerstvu na zařazení odpadu podle Katalogu odpadů podle § 5,
-
uděluje souhlas k nakládání s nebezpečnými odpady podle § 16 odst. 3, nejde-li o případ podle § 78 odst. 2 písm. i); udělení souhlasu může vázat na podmínky,
-
uděluje souhlas k upuštění od třídění nebo odděleného shromažďování odpadů podle § 16 odst. 2, nejde-li o případ podle § 78 odst. 2 písm. j), udělení souhlasu může vázat na podmínky,
-
vede a zpracovává evidenci odpadů a způsobů nakládání s nimi, autovraků a způsobů jejich zpracování, typu, množství a způsobu zpracování, využití nebo odstranění elektroodpadu zařízení k nakládání s odpady, zařízení uvedených v § 14 odst. 2, shromažďovacích míst nebezpečných odpadů a sběrových míst odpadů a skladů odpadů, dopravců odpadů, jím vydaných souhlasů a dalších rozhodnutí podle tohoto zákona a na požádání podává informace žadatelům o sídle zařízení vhodných k odstranění nebo využití jimi vyprodukovaného odpadu,
-
kontroluje, jak jsou právnickými osobami, fyzickými osobami oprávněnými k podnikání a obcemi dodržována ustanovení právních předpisů a rozhodnutí ministerstva a jiných správních úřadů v oblasti odpadového hospodářství a zda pověřené osoby dodržují stanovený způsob hodnocení nebezpečných vlastností odpadů,
-
hrozí-li poškození lidského zdraví nebo životního prostředí nebo již k němu došlo, může zajistit ochranu lidského zdraví a životního prostředí na náklady odpovědné osoby,
-
ukládá provozovateli zařízení k odstraňování odpadů v mimořádných případech, je-li to nezbytné z hlediska ochrany životního prostředí a pokud je to pro provozovatele technicky možné, povinnost odstranit odpad. Náklady vzniklé tímto rozhodnutím hradí obecní úřad obce s rozšířenou působností, který rozhodnutí vydal; náhradu nákladů takto vynaložených je povinna obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností uhradit osoba, která je za tento odpad odpovědná podle tohoto zákona,
-
ukládá právnickým osobám a fyzickým osobám oprávněným k podnikání pokuty za porušení stanovených povinností podle § 66 odst. 2 a 5; současně může stanovit opatření a lhůty pro zjednání nápravy samostatným rozhodnutím,
-
může zakázat původci odpadů činnost, která způsobuje vznik odpadů, pokud původce nemá zajištěno využití nebo odstranění odpadů a pokud by odpady vzniklé v důsledku pokračování této činnosti mohly způsobit škodu na životním prostředí,
-
zruší rozhodnutí o udělení souhlasu, který spadá do jeho kompetence podle odstavce 1 písm. b), v případě, že osoba, které byl souhlas udělen, opakovaně porušuje povinnosti stanovené tímto zákonem nebo opakovaně neplní podmínky, na které je souhlas vázán.
Dále dává vyjádření zejména
-
ke zřízení zařízení k odstraňování odpadů,
-
v územním a stavebním řízení z hlediska nakládání s odpady,
-
k připravovaným změnám výrobního procesu nebo výroby, které mají vliv na nakládání s odpady,
-
k zavedení nebo rozšíření výroby oxidu titaničitého.
Na úseku ochrany vody (vodoprávní úřad) (Podle zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů):
-
Upravuje a omezuje, popř. zakazuje, vyžaduje-li to veřejný zájem obecné nakládání s povrchovými vodami,
-
vydává povolení k nakládání s povrchovými a podzemními vodami a to k jejich odběru,vzdouvání, akumulaci, využívání jejich energetického potenciálu, užívání těchto vod k chovu ryb nebo vodní drůbeže, popř. jiných vodních živočichů za účelem podnikání a k jinému nakládání s nimi,
-
vydává povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových nebo podzemních,
-
vydává povolení k čerpání povrchových nebo podzemních vod a jejich následnému vypouštění do těchto vod za účelem získání tepelné energie,
-
ruší popř. mění vydaná povolení k nakládání s vodami,
-
vydává povolení k některým činnostem: vysazování stromů nebo keřů v záplavových územích; k těžbě štěrku, bahna, valounů z pozemků, na nichž leží koryto vodního toku; ke geologickým pracím v záplavových územích a ochranných pásmech vodních zdrojů; k zasypávání odstavených ramen vodních toků; vrácení vodního toku do původního koryta,
-
povolení k provedení vodních děl, jejich změnám a změnám jejich užívání, jakož i k jejich odstranění, v povolení stanoví podmínky popř. povinnosti, za kterých je vydává a účel, kterému má vodní dílo sloužit,
-
rozhoduje o podmínkách dalšího trvání vodního díla v případě odstranění vodního díla, které umožňovalo nakládání s vodami a povolení k nakládání s vodami zaniklo,
-
uděluje souhlas ke stavbám, zařízením nebo činnostem, k nimž není třeba povolení podle zákona o vodách, které však mohou ovlivnit vodní poměry; zároveň stanovuje podmínky a dobu, po kterou se souhlas uděluje,
-
vydává vyjádření každému, kdo hodlá umístit, provést, změnit nebo odstranit stavbu nebo zařízení a nebo provádět jiné činnosti, pokud takový záměr může ovlivnit vodní poměry, energetický potenciál, jakost nebo množství povrchových nebo podzemních vod,
-
vede evidenci vydaných rozhodnutí, vybrané údaje ukládá v rozsahu stanoveném vyhláškou do informačního systému veřejné správy a předává je MZe pravidelně po ukončení kalendářního čtvrtletí, ukládá vybrané údaje i z předchozí vodohospodářské evidence,
-
stanoví k ochraně vydatnosti, jakosti a zdravotní nezávadnosti zdrojů podzemních nebo povrchových vod ochranná pásma,
-
vydává souhlas k vypouštění ryb a ostatních vodních živočichů nepůvodních, geneticky nevhodných a neprověřených populací přirozených druhů do vodních toků a vodních nádrží,
-
stanoví minimální zůstatkový průtok a ukládá za účelem kontroly dodržování minimálního zůstatkového průtoku povinnost osadit na vodním díle cejch nebo vodní značku,
-
stanoví minimální hladinu podzemních vod a může stanovit tuto hladinu pravidelně měřit,
-
povoluje výjimečně na nezbytně nutnou dobu vypouštění odpadních vod s přípustnými hodnotami ukazatelů znečištění vyššími než hodnoty stanovené vládou nařízením popřípadě stanoví hodnoty pro vypouštění odpadních vod přísnější,
-
schvaluje plány opatření pro případy havárie,
-
povoluje při použití závadných látek výjimku, nejde-li o ropné látky, a to v nezbytně nutné míře, na omezenou dobu,
-
řídí práce při zneškodňování havárií, přičemž dojde-li k havárii mimořádného rozsahu, která může závažným způsobem ohrozit životy nebo zdraví lidí nebo způsobit značné škody na majetku, platí při zabraňování škodlivým následkům havárie přiměřeně ustanovení o ochraně před povodněmi,
-
ukládá k odstranění následků nedovoleného vypouštění odpadních vod, nedovoleného nakládání se závadnými látkami nebo havárií tomu, kdo porušil povinnost k ochraně povrchových nebo podzemních vod povinnost provést opatření k nápravě závadného stavu, popřípadě též opatření k zajištění náhradního odběru vod, pokud to vyžaduje povaha věci,
-
rozhoduje v pochybnostech o hranici koryta vodního toku,
-
povoluje vrácení vodního toku do původního koryta,
-
stanovuje pro nebytně nutné potřeby a na nezbytně nutnou dobu k užívání větší šířku pozemků při vodním toku než je uvedeno v ustanovení § 49 odst. 2 vodního zákona,
-
zakazuje kácení stromů a keřů zabezpečující stabilitu koryta vodního toku,
-
zajišťuje obnovení plynulého odtoku vody a nápravu na náklady vlastníka odpovědného za škodu způsobenou zanedbáním povinné péče o stavbu nebo zařízení v korytě vodního toku nebo s ním sousedící,
-
rozhoduje v pochybnostech, zda jde o vodní dílo,
-
rozhoduje v pochybnostech o rozsahu povinnosti vlastníka pozemků, na kterých je stavba k vodohospodářským melioracím nebo její část umístěna, vlastníků pozemků sousedících s pozemkem, na kterém je umístěna stavba k vodohospodářským melioracím pozemků nebo její část, popřípadě o povinnosti správce navazujícího vodního toku k zajištění funkce stavby k vodohospodářským melioracím pozemků,
-
stanovuje na návrh vlastníka vodního díla v zájmu jeho ochrany ochranná pásma podél něho a zakazuje nebo omezuje na nich podle povahy vodního díla umísťování a provádění některých staveb nebo činností,
-
ukládá povinnost zpracovat a předložit ke schválení manipulační, případně provozní řád vodního díla,
-
rozhoduje, vyžaduje-li to veřejný zájem a jestliže ten, kdo je k tomu povinen, tyto povinnosti řádně neplní a nezjednal-li nápravu ve stanovené lhůtě, že jiná osoba přejímá na dobu nezbytné potřeby provoz nebo údržbu vodních děl,
-
rozhoduje o povinnosti zajistit na vodním díle technicko-bezpečnostní dohled, o jeho rozsahu, případně o podmínkách jeho provádění a o zařazení vodního díla do kategorie I. až IV. s přihlédnutím k posudku,
-
rozhoduje o změně kategorie vodního díla,
-
předává informace o zařazení vodního díla do I. až III. kategorie nebo změně zařazení do příslušné kategorie Ministerstvu zemědělství,
-
stanovuje na návrh správce vodního toku rozsah záplavových území,
-
vymezuje v současně zastavěných územních obcí, v územích určených k zástavbě podle územně plánovací dokumentace, případně podle potřeby v dalších územích na návrh správce vodního toku aktivní zónu záplavového území podle nebezpečnosti povodňových průtoků,
-
předává mapovou dokumentaci záplavových území dotčeným stavebním úřadům a Ministerstvu životního prostředí,
-
omezuje po projednání s dotčenými úřady státní správy právo užívání pozemků a staveb v tomto území,
-
podává v případě potřeby ve veřejném zájmu návrh na vyvlastnění dotčených pozemků a staveb, případě může podávat stavebnímu úřadu návrh na vyhlášení stavební uzávěry,
-
rozhoduje v pochybnostech o tom, které stavby mohou zhoršit průběh povodně,
-
ukládá vlastníkům pozemků, které se nacházejí v záplavových území, je-li to třeba s ohledem na způsob jejich užívání povinnost, zpracovat povodňový plán,
-
potvrzuje soulad věcné a grafické části předložených povodňových plánů obcí s povodňovým plánem správního obvodu obce s rozšířenou působností,
-
zpracovává povodňový plán správního obvodu obce s rozšířenou působností a předkládá jej správci povodí k odbornému stanovisku,
-
organizuje provádění povodňových prohlídek,
-
prověřuje připravenost účastníků povodňové ochrany podle povodňových plánů,
-
organizuje odborná školení a výcvik pracovníků povodňových orgánů obcí a účastníků ochrany před povodněmi,
-
ukládá podle potřeby vlastníkům vodních děl úpravy manipulačních řádů z hlediska povodňové ochrany,
-
organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu na území v správním obvodu obce s rozšířenou působností, informuje o nebezpečí a průběhu povodně povodňové orgány sousedních obcí s rozšířenou působností, příslušné správce povodí a Český hydrometeorologický ústav a Hasičský záchranný sbor České republiky,
-
organizuje, řídí, koordinuje a ukládá opatření na ochranu před povodněmi podle povodňových plánů, řídí a koordinuje opatření prováděná povodňovými orgány obcí a v případě potřeby vyžaduje od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc,
-
vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity v rámci územní působnosti,
-
v nutných případech, pokud není svolána povodňová komise kraje, nařizuje po dohodě se správou povodí mimořádné manipulace na vodních dílech nad rámec schválených manipulačních řádů s možným dosahem v rámci správního obvodu obce s rozšířenou působností,
-
v případě nebezpečí z prodlení vyžaduje výpomoc ozbrojených sil České republiky nad rámec sil a prostředků vymezených v povodňových plánech,
-
spolupracuje v době povodně s povodňovými orgány obcí při zajišťování hygienické a zdravotnické péče, organizuje náhradní zásobování, dopravu a další povodní narušené funkce v území,
-
soustřeďuje zprávy o rozsahu a výši povodňových škod, posuzuje účelnost provedených opatření a zpracovává souhrnnou hodnotící zprávu o povodni,
-
vede záznamy v povodňové knize,
-
dozírá na dodržování ustanovení vodního zákona a předpisů podle něj vydaných a ukládá opatření k odstranění zjištěných závad a dozírá, zda jsou dodržována jimi vydaná rozhodnutí,
-
schvaluje manipulační řády, popř. provozní řády vodních děl,
-
ukládá pokuty podnikající fyzické osobě nebo právnické osobě za porušení vodního zákona uvedené v ust. § 116, odst. a), b),c) d) bod 1. - 85.
Podle zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů:
-
stanoví, že se zákon o veřejných vodovodech a kanalizacích vztahuje též na vodovody a kanalizace s denní produkcí menší než 10 m3 ,
-
ukládá vlastníkům stavebního pozemku nebo staveb, na kterých vznikají nebo mohou vznikat odpadní vody, povinnost připojit se na kanalizaci v případech, kdy je to technicky možné,
-
zpracovává vybrané údaje majetkové a provozní evidence vodovodů a kanalizací a předává je vždy do 31. března ministerstvu,
-
schvaluje kanalizační řády kanalizace pro veřejnou potřebu,
-
povoluje vypouštění odpadních vod do kanalizací pro veřejnou potřebu,
-
vydává výjimku z ochranného pásma vodovodu a kanalizace pro veřejnou potřebu,
-
vydává povolení k provádění činností uvedených v tomto zákoně v ochranných pásmech vodovodu a kanalizace,
-
ukládá pokuty právnické nebo fyzické osobě za porušení tohoto zákona uvedené v § 33,
-
vykonává dozor nad dodržováním tohoto zákona, předpisů a rozhodnutí podle něj vydaných.
Podle stavebního zákona:
-
povoluje jako speciální stavební úřad stavby vodních děl,
-
povoluje jako speciální stavební úřad změny staveb vodních děl před dokončením,
-
vydává písemné sdělení k ohlášení drobných staveb, st. úprav, udržovacích prací,
-
povoluje jako speciální stavební úřad užívání staveb vodních děl a prozatímní užívání staveb vodních děl ke zkušebnímu provozu,
-
povoluje jako speciální stavební úřad nezbytné úpravy na stavbě vodních děl,
-
nařizuje vlastníku stavby vodního díla odstranění stavby,
-
dodatečně povoluje jako speciální stavební úřad stavby vodních děl,
-
nařizuje provedení neodkladných zabezpečovacích prací a vyklizení stavby,
-
provádí státní stavební dohled,
-
nařizuje vlastníku stavby pořízení dokumentace skutečného provedení stavby (pasport stavby) a následně jej ověřuje,
-
projednává přestupky občanů proti stavebnímu řádu a ukládá příslušné sankce,
-
projednává správní delikty právnických nebo fyzických osob podnikajících podle zvláštních předpisů a ukládá příslušné sankce.
Podle zákona č. 99/2004 Sb., o rybářství, ve znění pozdějších předpisů:
-
vydává a odebírá rybářské lístky,
-
vede evidenci všech rybářských lístků ve své působnosti
-
ustanovuje, odvolává či zrušuje rybářskou stráž,
vede evidenci všech rybářských stráží ve své působnosti.
Životní situace
Návody na řešení životních situací naleznete v sekci CHCI SI ZAŘÍDIT
Informace o výsledcích kontrol podle kontrolního řádu:
Informace o výsledcích kontrol za r. 2023 podle zák. č. 255/2012 Sb., kontrolní řád
Informace o výsledcích kontrol za r. 2022 podle zák. č. 255/2012 Sb., kontrolní řád
Informace o výsledcích kontrol za r. 2021 podle zák. č. 255/2012 Sb., kontrolní řád
Informace o výsledcích kontrol za r. 2020 podle zák. č. 255/2012 Sb., kontrolní řád
Informace o výsledcích kontrol za r. 2019 podle zák. č. 255/2012 Sb., kontrolní řád
Informace o výsledcích kontrol za r. 2018 podle zák. č. 255/2012 Sb., kontrolní řád
Informace o výsledcích kontrol za r. 2017 podle zák. č. 255/2012 Sb., kontrolní řád
Informace o výsledcích kontrol za r. 2016 podle zák. č. 255/2012 Sb., kontrolní řád
Informace o výsledcích kontrol za r. 2015 podle zák. č. 255/2012 Sb., kontrolní řád
Informace o výsledcích kontrol za r. 2014 podle zák. č. 255/2012 Sb., kontrolní řád