ZMĚNY VE VYDÁVÁNÍ ŘIDIČSKÝCH PRŮKAZŮ | MĚSTSKÝ ÚŘAD KLATOVY

ZMĚNY VE VYDÁVÁNÍ ŘIDIČSKÝCH PRŮKAZŮ

Hlavní menu

Doporučujeme

Krajský úřad Plzeňského kraje
Krajský úřad Plzeňského kraje
Informační server ŠumavaNet.CZ - regionální informace
ŠumavaNet.CZ - informace o regionu
Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska
Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska
Pošumavská odpadová, s.r.o.
Pošumavská odpadová, s.r.o.

Změny ve vydávání řidičských průkazů

Od 1.7.2018 dochází k novému způsobu pořizování a zpracování fotografií a podpisů žadatelů o řidičský průkaz, průkaz profesní způsobilosti řidiče či kartu řidiče. Zároveň dochází k rozvolnění místní příslušnosti obecních úřadů obcí s rozšířenou působností (ORP) - občan může podat žádost mimo svou dosud místně příslušný úřad (pravidlo „kde si požádám, tam si vyzvednu“).

Přehled změn:
• Nový řidičský průkaz a paměťovou kartu do tachografu získáte nově na kterémkoliv úřadě obce s rozšířenou působností
• Při změně bydliště se řidičský průkaz už nemění
• K žádosti už nepotřebujete papírovou fotografii

Pokud žijete v Praze, ale trvalé bydliště máte v Klatovech, nezbylo vám než si vzít den volna a vydat se na úřad. Polovinu dne jste strávili cestou, narychlo zajišťovali svou průkazovou fotografii a následně přišlo na řadu samotné vyřizování dokladu na úřadě. Nyní už se to dá zvládnout mnohem lépe a jednodušeji. Od 1. července lze vyřídit záležitosti spojené s řidičskými průkazy na nejbližším obecním úřadě obce s rozšířenou působností nebo na takovém, který vám svou lokalitou nejvíce vyhovuje. Celkově to bude na 206 místech v ČR.

Téměř vše vyřídíte na jednom místě
Nově si tak můžete na nejbližším úřadě vyřídit vydání nového řidičského průkazu. Také si na zvoleném úřadě zajistíte výpis z evidenční karty řidiče, stav bodového konta a záležitosti spojené s profesní způsobilostí řidiče. Seznam všech úřadů obcí s rozšířenou působností naleznete zde: www.mdcr.cz/orp.
Existují situace, kdy je přesto nezbytné dojet na úřad obce s rozšířenou působností v místě vašeho trvalého bydliště. Mezi ně patří odnětí nebo vrácení řidičského oprávnění, omezení oprávnění atd.
Dosud bylo nutné na úřad přijít s papírovou fotografií, kterou pracovník na přepážce umístil na žádost. Podle nové úpravy se už na úřad s fotografií nebude muset. Systém sám vyhledá, zda již nemáte fotografii v jiné databázi (např. z občanského průkazu nebo cestovního pasu), a pokud bude vaše podoba stále aktuální, použije ji a fotit se vůbec nebudete. V případě, že jste změnili vizáž a vaše podoba se na první pohled neshoduje s fotografií v existujících databázích, vyfotí vás úředník přímo při vyřizování žádosti. Odpadá tedy nutnost pořídit si průkazové fotografie. Nově se také na každý doklad bude prostřednictvím podpisového tabletu pořizovat digitalizovaný podpis žadatele.
Jediný případ, kdy s sebou ještě na úřad ponesete papírovou fotografii, je vydání mezinárodního řidičského průkazu (ten má formát malé knížky, který prozatím tisk digitální fotografie neumožňuje).

Změna trvalého bydliště nemá na řidičský průkaz vliv
Pokud jste změnili trvalé bydliště, platila povinnost tuto změnu hlásit na úřadě. Ten vám vydal nový řidičský průkaz. Nyní je tato povinnost již minulostí. Od července se budou vydávat řidičské průkazy, které údaj o místě trvalého bydliště neobsahují. To se vztahuje i na majitele dříve vydaných, ale stále platných řidičských průkazů.

Správní poplatky
Změna legislativy přinesla také úpravu výše správních poplatků. Za výměnu řidičského průkazu za nový v případě, že končí doba jeho platnosti, stále nebudete nic platit a dostanete ho zdarma. Při vydání nového průkazu zaplatíte z původních 50 Kč nově 200 Kč. Navýšení správního poplatku je kompenzováno tím, že si již nemusíte pořizovat průkazovou fotografii. Také se navýšil poplatek za zrychlené vydání průkazu do pěti pracovních dnů z 500 Kč na 700 Kč. Částka za vystavení mezinárodního řidičského průkazu zůstává 50 Kč, za vydání paměťové karty do digitálního tachografu zaplatíte nadále 700 Kč.


V souvislosti s celostátním nasazením nového systému nebude možné na odboru dopravy MěÚ Klatovy v pátek 29.06.2018 podat jakoukoliv žádost vztahující se k výše uvedené problematice (např. žádost o vydání řidičského průkazu, paměťové karty řidiče či podniku, průkazu profesní způsobilosti řidiče apod.). Nový systém bude v provozu od pondělí 2.7.2018.

Ing. Milan Jarošík
tajemník MěÚ

 

Prohlášení o přístupnosti | Obsah stránek spravuje: Městský úřad Klatovy, redakčním systémem DynaWeb. Webdesign & hosting : ŠumavaNet.CZ